Måling og Feedback er Vital til forbedring

“Uvidenhed er udgangspunktet for den lyksalighed, der fører til oblivion.”
Joan, en kaffebar manager set kunde komme op og gøre sin vej til mønttelefon ved siden af disken. “Hej. Jeg beder om den annonce, du havde i avisen for en regional manager et par måneder siden,”Joan overhørte hendes kunde sige på telefonen. “Åh, jeg ser, holdning er blevet udfyldt. Er du tilfreds med den nye manager,”spurgte manden. “Du er. OK, tak.”
Da kunden gik forbi tælleren, sagde Joan velvilligt, “jeg ikke kunne hjælpe men over høre dit opkald. Ked af dette job var ikke tilgængelig.” Lidt forundret, kunden svarede i en anden stemme, end han havde brugt på telefonen, “hvad? Åh, at. Åh, har jeg jobbet nu. Jeg bare ringer for at se, hvordan jeg gjorde.”
Høj kunstnere søger aktivt feedback. De ved, er den eneste måde at ændre deres kursus og forbedre deres præstationer. God feedback og måling identificerer “her”, går med vision’s “der”. Kom fra her til der afhænger af en solid forståelse af hvor “her” er.
Men i de fleste organisationer — hvis det gives på alle — feedback er en forvrænget virvar af blandede budskaber og tidligere resultater. Det er næsten umuligt at tegne forbindelser mellem dagens resultater og gårsdagens adfærd eller dagens adfærd og morgendagens resultater. Det er som om vi er bueskytter at blive bedømt på vores evne til at ramme mål med et par pile hver dag. Men målet er skjult i tåge. Og resultaterne af vores daglige skud er konsolideret og givet til os i slutningen af hver måned. Derefter er vi belønnet eller straffet for “rigtigheden” af vores mål og formanes til at forbedre.
Feedback er central for læring. Defekt feedback er en af de største bidragydere til organisation, team og personlig indlæringsvanskeligheder. Hvis jeg ved ikke, hvordan jeg gør, kan jeg forbedre.
De rigtige målinger etablere vitale feedback loops, der viser, om de metoder, der anvendes flytter organisationen mod sit mål. De hjælpe med at adskille de nyttige fra den ubrugelige arbejde.
Effektive foranstaltninger viser om alle uddannelse, team aktiviteter, eksperimenter og processtyring producerer resultater. De hjælpe ledere med at se gennem støv storme rejst af så mange rasende vindstød af entusiastiske “busywork”, der kan skabe en illusion af fremskridt.
Kvalitet bevægelse og tilgange som The Balanced Scorecard har spillet centrale roller i udvikling og videreudvikling af målinger til at give ledende indikatorer af potentielle problemer, før de bliver klart for enhver. Disse balance halter indikatorer eller bagud-fokuserede foranstaltninger (normalt finansielle) at ledere har været så stærkt afhængige af. Men kvaliteten og kvantiteten af ikke-finansielle resultater foranstaltninger anvendes er stadig meget lav.
Vi finder, at der er to hovedårsager til de lave niveauer af ikke-finansielle foranstaltninger. For det første mange ledere ikke har gjort deres hjemmearbejde. De indser ikke, hvor disciplineret dette felt er blevet. De ved ikke, at en bred vifte af meget effektive værktøjer måling kunde/partner, proces, organisation forbedring ydeevne og lignende er nu let tilgængelige. For det andet ledere ikke er komfortable med feedback. De har ikke lært at få det og hvor giver det effektivt. Så forvandles målingerne til “gotchas” skal undgås.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *